Piraten,
Kapers, Roofridders
Seminar Leids Platform voor Literatuur, Recht, Retorica
Frans-Willem Korsten, Yasco Horsman
Lucas / Film- en
Literatuurwetenschap
Voorjaar 2014
Piraten, Kapers en Roofridders staan in een
complexe relatie in tot de wet: de piraat gold als belichaming van een
universeel kwaad waar iedereen jurisdictie over heeft (als hostis humani generis), terwijl een kaperbrief piraterij legitiem
maakt in tijden van oorlog. Sociale bandieten en Teutoonse roofridders schiepen
dan weer hun eigen soevereine sfeer – soms ingebed in complexe politiek-juridische
constructies (zoals het Heilige Roomse Rijk)- terwijl kartels, cellen en netwerken
tijdelijke zones van autonomie pogen te creëren waarin geëxperimenteerd wordt
met alternatieve vormen van recht. De
piraat, de kaper en de roofridder zijn (mede daardoor) objecten van intense
culturele fascinatie geworden. In een serie van drie bijeenkomsten bespreken
wij een reeks van hedendaagse manifestaties van de piraat, de kaper en de
roofridder
in het licht van de longue durée van
de rechtsgeschiedenis. Waar komt de hedendaagse mediahype rond Anonymous of Kim
Dotcom vandaan? Wat willen de Scandinavische piratenpartijen? Waarom imiteert
Johnny Depp Keith Richards in een filmserie gebaseerd op een pretparkattractie?
De bijeenkomsten worden georganiseerd door LUCAS (Leiden
University Centre for Arts in Society) en de Opleiding Film- en
Literatuurwetenschap, en zijn toegankelijk voor alle belangstellenden. Email y.horsman@hum.leidenuniv.nl of f.w.a.korsten@hum.leidenuniv.nl
voor de teksten, en raadpleeg http://rechtbankdrama.blogspot.co.uk
voor links naar een stream van de
films die we bespreken. De bijeenkomsten zijn op
maandagmiddagen (10/2, 17/3, 14/4) van 16:00-18:00 in Lipsius 235C
Voorlopig
Programma
Piraten (10/2)
· Jody Greene, “Hostis Humani Generis,”
Critical Inquiry, vol. 34, no. 4
(2008), 683-705;
· Daniel Heller-Roazen, The Enemy of
All: Piracy and the Law of Nations.
Cambridge: MIT Press, 2009 (selectie);
· Shannon Lee
Dawdy and Joe Bonni, “Towards a General Theory of Piracy,” Anthropological Quarterly, vol. 85, no. 3 (2012), pp. 673-699.
Film: We Are Legion : The Story of Hacktivists (Knappenberger 2012)
Kapers (17/3)
· David
Starkey, British Privateering Enterprise
in the Eighteenth Century. Exeter: University of Exeter Press, 1990
(selectie);
· Hakim Bey, “The Temporary Autonomous Zone,” in: Crypto Anarchy, Cyber States and Pirate Utopias, ed. Peter Ludlow.
Cambride: MIT Press, 2001;
· Jonas Staal (ed.) Leaderless
Politics: International Pirate Parties. New World Academy, Reader 3/ (2012)
(selectie).
Film: Dial
H-I-S-T-O-R-Y (Johan Grimonprez, 1995)
Roofridders (14/4)
· Eric
Hobsbawm, Primitive Rebels. Oxford:
Oxford University Press, 1959 (selectie);
· Angelo
Revisto, “The Economic Miracle and Its Discontents: Bandit Films in Spain and
Italy,” Film Quarterly, vol. 49, no.
2 (1996), pp. 30-40;
· Rolf
Sprandel, “Das Raubrittertum und die Entstehung des oeffentlichen Strafrechts,”
Saeculum 57 (2006), pp. 61-76.
Toneelstuk: Jean-Paul Sartre, Le diable et le bon dieu (1951)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten