Dean schrijft:
In the affective networks of communicative capitalism, facts about the prevalence of raced violence and deportations under Obama, class differences within racial categories, and demographics of non-voters and Trump voters have little registration. With regard to circulatory power, truth and lies, fact and fiction, are indiscriminate. Social media relies on intense statements of personal feeling. It thrives on the circulation of affect. Outrage gets more shares and likes than nuance. Righteousness registers as #courage.
Politiek is niet zozeer 'post-feitelijk' geworden, maar het 'nieuwe' circuit van netwerken waarin 'affectief beladen signifiers' (beelden, uitspraken, etc.) circuleren vormt een nieuwe semi-publieke ruimte die de 'oude' publieke sfeer (van rechtszaal, tribunaal, parlement, theater) en de 'nieuwe oude' (van de massamedia als krant, tv, radio), zowel aanvult als 'uitwist' (in de zin van 'aufgehoben'), waardoor de 'oude' logica van debat (parlement, theater, etc) en de 'nieuwe oude' van 'propaganda, reclame, onderwijs' (van de massamedia) lijken te 'jammen' - of te worden onderbroken / afgebroken door wat zich viraal verspreidt.
Ik dacht, qua ons onderwerp: zoiets ook met recht. Wat 'overblijft' na een publieke rechtszaal is steeds meer het excess aan affect (o.a. 'outrage' en 'fury') wat zich viraal verspreid.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten