dinsdag 14 januari 2014

Piraten, Kapers, Roofridders


Piraten, Kapers, Roofridders
Seminar Leids Platform voor Literatuur, Recht, Retorica
Frans-Willem Korsten, Yasco Horsman
Lucas / Film- en Literatuurwetenschap
Voorjaar 2014


Piraten, Kapers en Roofridders staan in een complexe relatie in tot de wet: de piraat gold als belichaming van een universeel kwaad waar iedereen jurisdictie over heeft (als hostis humani generis), terwijl een kaperbrief piraterij legitiem maakt in tijden van oorlog. Sociale bandieten en Teutoonse roofridders schiepen dan weer hun eigen soevereine sfeer – soms ingebed in complexe politiek-juridische constructies (zoals het Heilige Roomse Rijk)-  terwijl kartels, cellen en netwerken tijdelijke zones van autonomie pogen te creëren waarin geëxperimenteerd wordt met alternatieve vormen van recht.  De piraat, de kaper en de roofridder zijn (mede daardoor) objecten van intense culturele fascinatie geworden. In een serie van drie bijeenkomsten bespreken wij een reeks van hedendaagse manifestaties van de piraat, de kaper en de roofridder
in het licht van de longue durée van de rechtsgeschiedenis. Waar komt de hedendaagse mediahype rond Anonymous of Kim Dotcom vandaan? Wat willen de Scandinavische piratenpartijen? Waarom imiteert Johnny Depp Keith Richards in een filmserie gebaseerd op een pretparkattractie? 

De bijeenkomsten worden georganiseerd door LUCAS (Leiden University Centre for Arts in Society) en de Opleiding Film- en Literatuurwetenschap, en zijn toegankelijk voor alle belangstellenden. Email y.horsman@hum.leidenuniv.nl of f.w.a.korsten@hum.leidenuniv.nl voor de teksten, en raadpleeg http://rechtbankdrama.blogspot.co.uk voor links naar een stream van de films die we bespreken. De bijeenkomsten zijn op maandagmiddagen (10/2, 17/3, 14/4) van 16:00-18:00 in Lipsius 235C
Voorlopig Programma

Piraten (10/2)

·      Jody Greene, “Hostis Humani Generis,” Critical Inquiry, vol. 34, no. 4 (2008), 683-705;
·      Daniel Heller-Roazen, The Enemy of All: Piracy and the Law of Nations.  Cambridge: MIT Press, 2009 (selectie);
·      Shannon Lee Dawdy and Joe Bonni, “Towards a General Theory of Piracy,” Anthropological Quarterly,  vol. 85, no. 3 (2012), pp. 673-699.

Film: We Are Legion : The Story of Hacktivists (Knappenberger 2012)


Kapers (17/3) 

·      David Starkey, British Privateering Enterprise in the Eighteenth Century. Exeter: University of Exeter Press, 1990 (selectie);
·      Hakim Bey, “The Temporary Autonomous Zone,” in: Crypto Anarchy, Cyber States and Pirate Utopias, ed. Peter Ludlow. Cambride: MIT Press, 2001;
·      Jonas Staal (ed.) Leaderless Politics: International Pirate Parties. New World Academy, Reader 3/ (2012) (selectie).

 Film: Dial H-I-S-T-O-R-Y (Johan Grimonprez, 1995)


Roofridders (14/4) 

·      Eric Hobsbawm, Primitive Rebels. Oxford: Oxford University Press, 1959 (selectie);
·      Angelo Revisto, “The Economic Miracle and Its Discontents: Bandit Films in Spain and Italy,” Film Quarterly, vol. 49, no. 2 (1996), pp. 30-40;
·      Rolf Sprandel, “Das Raubrittertum und die Entstehung des oeffentlichen Strafrechts,” Saeculum 57 (2006), pp. 61-76.

Toneelstuk: Jean-Paul Sartre, Le diable et le bon dieu (1951)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten