vrijdag 25 oktober 2013

Django Unchained



Een van de briljante aspecten van Tarantino’s Django Unchained is dat hij de mythe van de cowboy (de vigilante die zich (soeverein) niet onderwerpt aan de wet maar zich heen en weer beweegt over de frontier van onze cultuur), aan de mythe van de slaaf, die (zo lijkt het) de dialectische tegenpool van de cowboy is. De cowboy handelt (actief) zonder tussenkomen van de wet, en de slaaf wordt behandeld (passief) zonder bescherming van de wet. 

Het feit dat het in Hollywood (tot Tarantino) ‘filmgrammaticaal’ onmogelijk was om de twee genres / mythes te combineren – een klassieke cowboyfilm (Ford, Hawkes, etc.) kan geen verwijzingen naar slavernij bevatten (hoe historisch accuraat dat ook zou zijn), omdat de slavernij de (verdrongen?) onderkant van de mythe van de cowboy is. Ten opzichte van de Cowboy (die soeverein handelt) zijn we allemaal als slaven (zoals ook bleek uit het geopolitieke optreden van de VS in de periode 2001-2011).

(En natuurlijk kon Tarantino dit alleen in beeld brengen door ‘spagghetti’ te gaan.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten