woensdag 23 oktober 2013

Interviews met Suffragettes

Tussen 1974 en 1981 interviewde historicus Brian Harrison 193 Suffragettes. De geluidsopnamen daarvan worden bewaard in de Women's Library te Londen, en een bevriend historica wees me erop dat er onder andere uitgebreid gesproken wordt over de ervaring van het force-feeding. In 2012 zond de BBC's "Archive on 4" een reeks radiodocumentaires uit op basis van dit archief. De uitzendingen kan ik helaas niet meer vinden, maar clips ervan staan nog hier op de BBC website. Vooral de getuigenis van Grace Roe is interessant, maar ook Sylvia Pankhurst's herinneringen aan de stem van haar moeder Emmeline is boeiend.

Een journalistiek stukje in de express.

Ik heb dit nog niet uitgebreid geGoogleBooked of geMLAd of GeProjectMused, maar uit wat ik al klikkend zag maak ik op dat dit materiaal vooral door historici gebruikt is, en nog niet op een zelfde manier onderzocht is als bijvoorbeeld de verschillende Holocaust archieven (door Langer, Felman, Hartmann, Laub, etc.), als toegang gevend tot een geschiedenis van Trauma. Jammer, want ik zou willen weten: wat was dit voor historische gebeurtenis, het 'force feeling'? 't Is een hele specifieke vorm van juridisch-politioneel-medisch geweld, die ook een hele specifieke reactie opriep, uitmondend in 't vrouwenkiesrecht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten